Vidare skulle vi reflektera över hur den pedagogiska miljön kan utmana barns fantasi och kreativitet. Jag anser för det första att det är viktigt att ha miljön så "öppen" som möjligt. Eleverna ska kunna sitta där de känner att de är som mest kreativa och får inspiration och ska inte nödvändigtvis vara förpassade till sina bänkplatser. Viktigt även med fönster för att få in ljus och att se världen utanför. Musik är något som jag förespråkar starkt då det i mångt och mycket bygger på känslor och det är ju just dessa som man vill att eleverna ska använda sig av. Vidare anser jag att det bör finnas tillgång till varierande material att använda sig av samt att det ska finnas mycket bilder på allt möjligt på väggarna samt olika sorters tidningar för att inspirera sinnena. Jag anser att det inte kan vara "helt" fritt angående vad man gör då man som lärare ska bedöma elevernas prestationer, och dessutom är alla individer och vissa kanske jobbar bättre om dom får en specifik uppgift att ta sig an, men ser man att en elev jobbar på bra med något dom startat själva så tycker jag att man ska uppmuntra detta så länge man kan koppla det till undervisningen på något sätt.
måndag 23 mars 2015
Marias uppgift - Verklighet/Fantasi
" Ta fram en konstbild, film eller text med tydliga skillnader mellan moment i kombinationen verklighet och fantasi. "
Jag valde Salvador Dali´s Madonnan av Port Lligat. Har alltid varit en beundrare av Dali´s bisarra och surrealistiska konst. Kombinationen verklighet/fantasi går inte att ta miste på och detta verk där han porträtterar den heliga Madonnan och Jesusbarnet med inslag av kusten/havet tilltalar mig oerhört.
Vidare skulle vi reflektera över hur den pedagogiska miljön kan utmana barns fantasi och kreativitet. Jag anser för det första att det är viktigt att ha miljön så "öppen" som möjligt. Eleverna ska kunna sitta där de känner att de är som mest kreativa och får inspiration och ska inte nödvändigtvis vara förpassade till sina bänkplatser. Viktigt även med fönster för att få in ljus och att se världen utanför. Musik är något som jag förespråkar starkt då det i mångt och mycket bygger på känslor och det är ju just dessa som man vill att eleverna ska använda sig av. Vidare anser jag att det bör finnas tillgång till varierande material att använda sig av samt att det ska finnas mycket bilder på allt möjligt på väggarna samt olika sorters tidningar för att inspirera sinnena. Jag anser att det inte kan vara "helt" fritt angående vad man gör då man som lärare ska bedöma elevernas prestationer, och dessutom är alla individer och vissa kanske jobbar bättre om dom får en specifik uppgift att ta sig an, men ser man att en elev jobbar på bra med något dom startat själva så tycker jag att man ska uppmuntra detta så länge man kan koppla det till undervisningen på något sätt.
Vidare skulle vi reflektera över hur den pedagogiska miljön kan utmana barns fantasi och kreativitet. Jag anser för det första att det är viktigt att ha miljön så "öppen" som möjligt. Eleverna ska kunna sitta där de känner att de är som mest kreativa och får inspiration och ska inte nödvändigtvis vara förpassade till sina bänkplatser. Viktigt även med fönster för att få in ljus och att se världen utanför. Musik är något som jag förespråkar starkt då det i mångt och mycket bygger på känslor och det är ju just dessa som man vill att eleverna ska använda sig av. Vidare anser jag att det bör finnas tillgång till varierande material att använda sig av samt att det ska finnas mycket bilder på allt möjligt på väggarna samt olika sorters tidningar för att inspirera sinnena. Jag anser att det inte kan vara "helt" fritt angående vad man gör då man som lärare ska bedöma elevernas prestationer, och dessutom är alla individer och vissa kanske jobbar bättre om dom får en specifik uppgift att ta sig an, men ser man att en elev jobbar på bra med något dom startat själva så tycker jag att man ska uppmuntra detta så länge man kan koppla det till undervisningen på något sätt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar