Vecka 10 började med en föreläsning om konstteori med Olle Essvik. Ämnet bredde ut sig ganska ordentligt; varför kostar ett specifikt konstverk så mycket, vad finns det för koppling mellan samhällsklass och smak och vad innebär begreppen hötorgskonst och modernism bland annat. Olle förklarade innehållet och hade gott om exempel samtidigt som han betonade att syftet var för oss att få kunskap om dessa begrepp för att vi skulle kunna utnyttja oss av denna kunskap i vår kapacitet som lärare i form av diskussion med våra elever och att få dessa att vidga sitt tänkande gällande konst. Föreläsningen följdes upp av en workshop där vi fick titta på en serie bilder och argumentera "för/emot", eller som motsträvig elev/tålmodig pedagog.
Missade alla eftermiddagslektionerna denna vecka då min son var hemma med halsfluss och eftersom min fru jobbade sent skift så var det jag som fick ta hand om lillen på eftermiddagarna.
Gert Z Nordström hade nästa föreläsning, på torsdagen. Denna handlade om bildämnets historik i Sverige. 1879 började bild läras ut som ett ämne i skolan och Gert gick vidare därifrån och framåt, förklarade de olika riktningar ämnet hade tagit och tankarna om hur bild som ett ämne skulle vara.
Gert var mycket kunnig i ämnet och var angenäm att lyssna på. Alltid intressant att veta historian bakom saker och ting men annat än just som historisk bakgrund kände jag inte att det var särskilt givande.
Jag kommenterade Evas och Evelyns assignments på fredagen och lektionen avslutades med ett sokratiskt samtal, lett av Ninja och Sandra. Mitt personliga mål var att säga så lite som möjligt denna gång och det gick, nästan.
Den kommande veckan (v. 11) startades återigen upp av Olle. Semiotik var ämnet för dagen. Olle talade om hur man tittar på och analyserar en bild och vi fick sedan i grupper gå ut på stan och välja ut en egen bild som vi skulle bryta ner i sina beståndsdelar. På det efterföljande seminariet presenterade vi vår bild och våra tankar om denna för klassen. Efter detta satte vi oss i våra grupper igen för att diskutera bildämnet i skolan idag, hur vi tycker att det är, hur det varit historiskt och hur vi tycker att det borde vara. Både föreläsningen och seminariet var intressanta och givande då man fick verktyg och möjlighet att analysera en bild på ett annat sätt än vad man kanske brukar göra.
Under fredagspresentationerna fick vi reda på att temat för nästa kurs skulle vara makt, samma tema vi hade fått som underlag för vår sista assignment på denna kurs. Jag och Eva höll sedan i det sokratiska samtalet. Vi hade valt ämnet censur. Vi kände på oss att detta var ett ämne som skulle få folk att lufta sina åsikter åt det ena eller det andra (eller det tredje) hållet utan problem och det visade sig att vi hade haft rätt i detta. Det gemensamma målet var att bara flika in med sin åsikt när man kände för det och trots detta så flöt samtalet på bra och alla närvarande fick chansen att göra sin röst hörd. Det mest prövande för oss som samtalsledare var att försöka låta bli att lägga sig i samtalet med våra egna åsikter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar